Aquest passat 10 d’abril, els alumnes de 1r i de 2n del Batxillerat Humanístic van viure una triple experiència a Barcelona a partir de les matèries de Llatí, Grec, Literatura Castellana i Història de l’Art.

Tan bon punt vam arribar, els alumnes de Literatura Castellana de segon de Batxillerat van explicar-nos curiositats de la relació entre el famós escriptor Miguel de Cervantes i la ciutat de Barcelona. Les explicacions anaven acompanyades de lectures de petits fragments de la novel·la de cavalleria de Don Quijote de la Mancha, que tots coneixem. Ens van descobrir, per exemple, les impressions que la ciutat de Barcelona va provocar en el cavaller i en el seu escuder: per primera vegada veien el mar! 

Cervantes a la segona part de la novel·la (1615) va dedicar sis capítols a presentar racons de la ciutat i personatges històrics del moment,com el bandoler Rocaguinarda i la seva quadrilla. Enhorabona a les guies literàries!! Ens van fer molt amè el recorregut. 

Llavors va tocar fer un salt en el temps i vam situar-nos al segle I aC, en època d’Octavi August i la fundació de la Colonia Iulia  Augusta Faventia Paterna  Barcino; és a dir, Bàrcino.  Ens vam dirigir al Museu d’Història de la Ciutat (MUHBA) i vam començar una visita guiada cap al temple d’August ( del qual només en queden quatre columnes), situat al fòrum d’època romana i que coincideix amb l’emplaçament de l’actual plaça de sant Jaume. Com que era un colònia petitona, vam arribar tot caminant a una de les portes d’entrada a la ciutat on es localitza una reconstrucció d’un arc de l’aqüeducte, a l’actual Plaça Nova.

I tot seguit vam fer immersió total: vam baixar al subsòl on es troben les restes arqueològiques que ens van permetre imaginar-nos com vivien els romans. Ens vam passejar pels seus carrers, vam veure part dels habitatges, de les domus, de  les petites indústries que hi havia ( una bugaderia, una tintoreria, una indústria de garum i una de  producció de vi). Vam poder apropar-nos una mica als nostres avantpassats i veure in situ tota la teoria que havíem estudiat a classe i que és un dels temes  de Llatí  de la PAU que tenim a tocar…. ànims!

I per cloure l’experiència, un concurs de fotografia entre els alumnes on  quedi palesa l’herència del romans  a Barcelona. En breu, publicarem les fotos dels guanyadors o guanyadores.