El passat dijous 24 de novembre l’alumnat de cicles formatius va abandonar els tallers per trobar-se a la II Jornada La Coma Emprèn. La Deu va ser l’espai seleccionat per celebrar aquesta activitat emmarcada dins de les subvencions Next Generation i que pretenia treballar l’emprenedoria, la innovació, l’orientació i tota mena de capacitats fonamentals pels futurs tècnics i tècniques. O com va dir el director Marc Valls durant el discurs de benvinguda, “estem aquí perquè us volem insaciables, inconformistes i creatius més enllà de balanços, números, tecnologies i comptes”.

Va ser una jornada dividida en sessions de matí i de tarda per permetre la participació de tot l’alumnat i professorat. Tot s’iniciava amb unes paraules de benvinguda del director Marc Valls i una petita presentació de les activitats de la jornada.

 

La primera activitat va anar a càrrec de l’Albert Sánchez de l’empresa Cervesa del Montseny. Va explicar com fer d’una passió una empresa d’èxit basada en la qualitat, el producte artesà i la proximitat amb el client. A més de com aconseguir que l’empresa creada per uns amics amb una passió comuna, es converteixi en una productora internacional que fabrica per creadors de diversos llocs del món.

 

Ara bé, no poden ser tot èxits a la vida. Així que en Carlos Fenollosa (@cfenollosa) de l’empresa Optimus Pice ens va voler explicar els errors que ha comès durant els seus anys d’emprenedor fins a arribar l’èxit actual. Una manera de donar una visió realista del que és ser un emprenedor i com crear una startup. No va defugir d’explicar com va sorgir la idea de la seva empresa actual i què va canviar per fer-la viable. Sent breu, es pot dir que Optimus Price és una empresa que ajuda a altres empreses a optimitzar preus, la demanda i les compres a partir de la seva IA. Una startup que es va iniciar amb un full de càlcul i que actualment treballa per empreses com Nestlé. Com a punt final, un treballador que va estudiar cicles formatius va voler explicar la seva experiència professional i formativa. D’aquesta manera volia posar una mica de llum a l’orientació del nostre alumnat.

Si en vols saber més sobre la seva ponència, pots revisar el seu fil de twitter on en parla detingudament.

 

Però, com fem per generar idees d’èxit? No hi ha cap fórmula que ens ho pugui assegurar. Tanmateix, moltes de les grans empreses fan servir Design Thinking per crear solucions properes als usuaris. I d’això va tractar el taller de l’Enrique Conches de l’empresa Punk Design. Tant al matí com a la tarda, es van crear equips per buscar solucions al repte “com retenir el talent a la Garrotxa” proposat per l’associació Campus Garrotxa. L’alumnat va poder escollir entre tres objectius més específics: retenció de talent, accés a un habitatge i, millora de l’oci. Tot seguint els passos de la metodologia, al final de la sessió els equips van poder exposar la seva solució. Entre d’altres es va plantejar que es podria retenir el talent “creant un centre d’innovació on hi puguin viure a baix preu els emprenedors”, “permetent que gent amb baix poder econòmic pugui adquirir un habitatge si el reforma”, “fer activitats per a nouvinguts per apropar-los al territori i conèixer gent” o, “creant un centre comercial que generi feina pels joves i també un espai d’oci”. Això sí, en molts casos la millora del transport era un dels pals de paller.

 

Tres activitats que van crear un espai d’aprenentatge on compartir experiències i idees. El futur comença per una bona idea i per donar opció a que qualsevol alumne de cicles formatius pugui fer-la realitat. Els cicles formatius som innovació i emprenedoria.